Ortodoksikirkko 10.11.2022

54 senoria osallistui kaupunkiretkeen Hämeenlinnan ortodoksikirkkoon. Arkkitehti Mika Ernon suunnitteleman, vuonna 1962 valmistuneen kirkon perusteellinen saneeraus valmistui viime talvena, ja tänä syksynä oli vihdoin pääosa ikoneista - mukaan lukien kirkon nimikkoikoni "Tihvinäläinen Jumalan äiti" -  palautettu restauroituna kirkkoon, joka oli vihitty uudelleen käyttöön syyskuussa 2022.

Rovasti Aki Leskinen kertoi värikkäästi, välillä huumorilla höystäen, ortodoksiseurakunnan ja kirkon pitkästä historiasta ja nykypäivästä. Hiljattain Hämeenlinnan seurakunta liitettiin osaksi Helsingin ortodoksista seurakuntaa, joka toimii käytännössä autonomisesti, joskin muodollisesti Konstantinopolin ekumeenisen patriarkaatin alaisuudessa. Irtautuminen Moskovan patriarkaatista tapahtui jo vuonna 1920, ja samoihin aikoihin loppui nykyisen Kumppanuustalon käyttö kirkkona. .

Kirkkopyhinä on kirkon ulkoseinät värikkäästi valaistu. Kuvakoosteessa on mukana pari päivää ennen retkeä otettu kuva iltavalaistuksesta.

kuvat: Leena Railio