Kuvat 2016- kevät 2017

Kuvia myös eri kerhojen ja tapahtumien sivuilla - esimerkiksi Ajattomat-kuoron tapahtumista Kuorot - sivulla, keilailusta ja kuntosalista liikuntasivulla ja Älypuhelinkerhon tapaamisista ja kuvaharjoituksista sivulla Muut kerhot ja aktiviteetit

Ajattomat- kuoromme teki vastavierailun Tarttoon 27-29.5.2017. Viime vuoden toukokuussa Hämeenlinnassa vieraillut Kodukotus-eläkeläisyhdistyksen kuoro järjesti meille saapumispäivänämme hauskan illanvieton runsaine antimineen. Sunnuntaina oli vuorossa konsertti Tarton raatihuoneella, tutustuminen Viron Kansallismuseon uusiin tiloihin ja näyttelyihin sekä vielä kierros vanhassa kaupungissa. Paluupäivänä jäi aikaa tutustua kaupunkiin omaan tahtiin.

Kuvia konsertistamme myös Kuorot- sivulla

Matkakertomus tulossa Ulkomaan matkat- sivulle

Illanvietossa meitä viihdytti Kodukotus-yhdistyksen kuoro. Mekin lauloimme muutaman laulun isännille. Kuva: Kalle Koivula
Tutustumassa isäntien toimitiloihin. Kuva: Jorma Railio
Kuoromme ryhmäkuvan äänenavauksen jälkeen, matkalla taustalla näkyvälle Raatihuoneelle, kuvasi kuljettajamme Ari Lehtimäki
Kaikki valmiina, konsertti voi alkaa. Kuva: Erkki Hapuli
Konsertin päätyttyä vielä yhteislauluna Kultainen nuoruus. Kuva: Erkki Hapuli
Ensimmäinen Viron lippu Kansallismuseossa. Kuva: Jorma Railio

Piirin kesäpäivä suuntautui 23.5.2017 Lammille - tutustuimme mm. Lammin keskiaikaiseen kirkkoon, Voglian toimipisteeseen ja Lammin biologiseen asemaan luontopolkuineen. Lopuksi Sepot Soittila ja Lankinen viihdyttivät meitä harmonikkamusiikilla.

Lammin kirkossa. Kuva: Reijo Parikka
Kirsti ja Reijo Vogliassa. Kuva: Ehti Meijel
Sepot vauhdissa. Kuva: Ehti Meijel
Luontopolulla. Kuva: Reijo Parikka

Skotlannin II kiertomatka 15-21.5.2017. Elämyksiä vaihtelevassa säässä, kuitenkin kevät jo paljon pitemmällä kuin I matkalla.

Terho ja Afrikan huuhkaja. Kuva: Helena Auvinen
Helena tutustuu visinvalmistuksen salaisuuksiin tyylikkään skottimiehen opastuksella. Kuva: Kalle Koivula
Ryhmämme Glencoen maisemissa kuvasi oppaamme Paula Hiltunen
Edinburghin kaupunkikävelyllä näimme sotilasparaatin linnan edustalla. Kuva: Raimo Raassina
Kelvingroven monipuolisessa museossa Glasgow'ssa. Kuva: Helena Auvinen
Loch Ness-risteilylle lähdössä . näyttätyisikö Nessie! Kuva: Ehti Meijel

Seniorimarssi Tuulokseen 4.5.2017. Tässä ensimmäisiä kuvia. Kukkia oli Hevospierettämänmäellä rinne täynnään, Ylöskartanon navetta lypsyrobotteineen ja maistiaisineen oli tosi elämys. Laurinkalliolta avautuivat upeat maisemat. Tuulosrievän leipomon eväillä jaksoimme kiertää kohteet, sää oli erinomainen.

Linnavuorelta näkyy kirkolle ja järville. Kuva: Erkki Hapuli
Isäntä Janne Näsi toivotti seniorit tervetulleiksi Ylöskartanoon. Kuva: Jorma Havia
Kylmänkukan ja kangasvuokon risteymä on kaunis mutta harvinainen ja uhanalainen, Kuva: Reijo Parikka
Vastasyntynyttä vasikkaa ihailemassa. Kuva: Jorma Havia

Tässä ensimmäisiä kuvia Skotlannin I kiertomatkasta 24-30.4.2017. Matka sujui vaihtelevassa säässä, Ylämaan lumi- ja räntäkuuroista ja saarten tuulista aurinkoiseen Edinburghin kevääseen. Elämyksiä tarjosivat lammaskoirien ja haukkojen kouluttajat, viskitislaamot, Loch Ness hirviöineen, linnat ja muistomerkit, Britannia-alus sekä Glasgowin ja Edinburghin kaupungit.

Koko ryhmämme kommandomonumentin luona kuvasi oppaamme Paula Hiltunen
Pipo päässä pakkasella. Kuva: Jorma Railio
Tässäkö itse Nessie rantautuneena?? Kuva: Reijo Parikka
Insinööritaidon mestarinäytteitä: Falkirk Wheel- venehissi. Kuva: Leena Railio
Punarinta nauttii Skotlannin keväästä. Kuva: Reijo Parikka
Skottimuoti on ikuista - oli käyttäjä Diana tai säkkipillimies. Kuva: Anu Peltola

25.4.2017 yhdistyksemme järjesti piirin hengellisen päivän Hattulassa. Ohjelmassa oli hartaus Hattulan Pyhän Ristin kirkossa ja opastettu tutustuminen kirkkoon. Sen jälkeen päivä jatkui uudessa Juteinikeskuksessa lounaalla, taloon tutustumisella ja esitelmillä. Lopuksi lauloimme yhdessä Hämäläisten laulun. Kuvat : Kimmo Wallin

20.4.2017 oli Palokunnantalo täynnä juhlivia senioreita - yhdistyksen 45-vuotisjuhlan avasi puheenjohtajamme Sirkka-Liisa Virtanen, ja Hämeen Senioripiirin puheenjohtaja Samuli Rautiainen toi piirin tervehdyksen. Puheenjohtajat jakoivat liiton kultaiset ansiomerkit Virve Angelmalle, Raimo Laaksoselle ja Raili Saajokselle. Kuoromme Ajattomat piti kaksiosaisen juhlakonsertin, välissä kahvitauko ja Juhani Hongan innostava juhlapuhe. Kuvat: Leena Railio

Talven perintainen kylpylämatka tehtiin Haapsaluun 26.2-2.3.

Eila ja Pirjo laskiaiskahveilla. Kuva: Seija Vainikka
Lapsiryhmä esiintymässä. Kuva: Ehti Meijel
Rantakaislikon rauhaa. Kuva: Arja Ahokas
Rantapromenadilla. Kuva: Arja Ahokas

52 jäsentämme oli 18.2.2017 Tampere-talolla katsomassa Pohjalaisia- oopperaa. Kuvat: Kari Siltanen

Tammikuun ulkomaanmatkan kohteena oli ihmeiden Dubai ja Abu Dhabi 20-25.1.2017.

Lounas islamkeskuksessa. Kuva. Reijo Parikka
Rannalla on hiljaista. Kuv: Ehti Meijel
Mtklla moskeijaan. Kuva: Erkki Hapuli
Abravene. Kuva: Reijo Parikka

Retkivuoden avaus 9.1 Tiedekeskus Heurekassa. Dialogi ajassa- näyttelyn ohessa mm. planetaarioelämyksiä ja urheilusimulaattoreita.

Onpa pikku Jormalla tylsää isojen pöydässä! Kuva: Leena Railio
Ampumahiihtosimulaattorissa tiukka kisa. Kuva: Jorma Railio
Olympiakelkkailija Leena vauhdissa. Kuva: Jorma Railio
Planetaarioesitys alkaa - pysytään hereillä! Kuva: Leena Railio

Uuden vuoden matkamme suuntautui Tallinnaan. Matkan ehdoton huippu oli iltajuhla Estoniassa. Juhlan teemana oli tällä kertaa ”1930-luvun glamour”. Nautimme erinomaisen illallisen, tanssimme ja kuuntelimme tuttuja romanttisia operettisävelmiä.

Iloiset seniorirouvat konserttitauolla. Kuva: Raimo Raassina
Ikä ei ole esteenä - Kaija ja Vesa tanssin pyörteissä. Kuva: Ehti Meijel
Koko ryhmämme kuvassa. Kuva: Raimo Raassina
Juhlavuosi alkaa! Kuva: Ehti Meijel

Lähes 170 jäsentämme osallistui joulujuhlaan 15.12 Könnölän matkailutilalla Kalvolassa. Ohjelmassa myös Tiernapojat, kuorolaisiamme Riitta Kopran säestämänä. Tilaisuudessa palkittiin ansioituneita jäseniämme ansiomerkein. Yllätysvieraana itse Joulupukki. Kuvat: Reijo Parikka

Syyskokouksessa 3.11.2016 oli paikalla 60 yhdistyksemme jäsentä. Kokouksen alkuun kuulimme apulaiskaupunginjohtaja Juha Isosuon ajankohtaiskatsauksen Hämeenlinnan asioista, sitten kokous kutsui kaksi täyttä kautta yhdistyksemme puheenjohtajana palvelleen Ulla Murtosen yhdistyksen kunniajäseneksi.Itse kokousasiat vietiin Pekka Purhosen vetämänä läpi sujuvasti. Kuvat: Pekka Koskinen

Uusien jäsenten info- ja tutustumistilaisuus pidettiin 21.10.2016, paikalla 16 uutta jäsentä. Ryhmätöistä saimme uusia ideoita toimintamme kehittämiseen. Kuvat: Pekka Koskinen

Syntymäpäivät Hämeen Suojassa 20.10.2016. Iloisia juhlijoita oli taas pitkä pöytä täynnä. Kuoromme Ajattomat esitti laulutervehdyksensä, puheenjohtajamme Sirkka-Liisa Virtanen piti juhlijoille innostavan puheen, Kaija Lehmuskallio lausui uusimpia runojaan, ja lopuksi kuulimme päivänsankareihin kuuluneen Matti Savonjousen yllätyspuheen. Kuvat: Leena Railio

Matka eksoottisiin Balkanin maihin - Makedonia ja Albania - 30.9. - 5.10.2016. Upeat maisemat, mielenkiintoisia kohteita - ja sääkin suosi

Krujassa lähtövalmiina jatkamaan. Kuva: Ulla Mäkiniemi
Tetovossa Pasha Djamijan moskeijassa. Kuva: Ulla Mäkiniemi
Rooman ajan amfiteatteri Ohridissa. Kuva: Erkki Hapuli
Tiranassa pyramidin edustalla. Kuva: Erkki Hapuli
Äiti Teresan museossa. Kuva: Ulla Mäkiniemi
Albanialainen bunkkeri. Kuva: Kalle Koivula

Onnistuneen Yllätysretkemme 23.9.2016 kohteena oli jälleen Helsinki, Senaatintori lähiympäristöineen, uusi Kaupunginmuseo sekä Kaisaniemen alue. Kuvat: Jorma Havia

Kasvitieteellisessä puutarhassa
Kaupunginmuseossa

Ruskamatka Luostolle 11-17.9.2016. Monipuolista liikuntaa, retkiä ohjatusti ja omatoimisesti isommissa ja pienemmissä ryhmissä. Sää ja ruska paranivat loppua kohden. Lappiin tekee mieli aina uudelleen!

Sauvakävelyoppia - ja samalla pitkän menomatkan tuoma jäykkyys oli poissa. Kuva: Kari Siltanen
Ukkoluoston ruskaa. Kuva: Terho Ojala
Koparan porotilalla pääsimme ruokkimaan poroja. Kuva: Jorma Railio
Suvannon kylä säästyi Lapin sodan tuhoilta. Kuva: Leena Railio
Ryhmämme Ukko-Luoston huipulla. Kuva: Kari Siltanen
Lenkin jälkeen - jokohan kelomajojemme saunat lämpiävät? Kuva: Jorma Railio

Syyskauden avaus pidettiin Tuuloksen Kapakanmäellä 31.8, mukana noin 100 jäsentämme ja noin 50 Lammin yhdistyksen jäsentä. Ohjelmassa mm. puheita, senioritanssijoiden esitys, muotinäytös ja arpajaiset.Tilaisuus päättyi tanssiin Seppo Soittilan säestyksellä. Hauskaa oli!

Menomatkalla Tuulosessa tuttustumassa Hanssin Jukka- lentokoneeseen. Kuva: Jorma Havia
Juhlayleisöä. Kuva: Leena Railio
Senioritanssijat saivat yleisönkin liikkeelle. Kuva: Leena Railio
Mannekiinimme muotinäytöksessä. Kuva: Leena Railio

Elomessuilla 13-14.8.2016 vallitsi epävakainen ja ajoittain hyvinkin sateinen sää, ja koko tapahtumaan osallistui lähes kolmannes vähemmän yleisöä kuin viime vuoden hellesäässä. SIitä huolimatta arpajaiset onnistuivat hyvin, nukkekoti- päävoitto löysi uuden omistajan ja uusia jäseniäkin saatiin. Kuvat: Jorma Railio'

Lisää kuvia tapahtumasta Elomessut- sivullamme

5-7.8.2016 matkamme suuntautui Viroon Leigon järvimusiikkifestivaaleille, jossa koimme hienoja musiikki- ja valoelämyksiä, joita ei ajoittainen sade juurikaan haitannut. Ehdimme tutustua myös Viljandin ja Tarton nähtävyyksiin. Kuvat: Kari Siltanen

Heinäkuun retkellämme 3.7.2016 katsoimme Valkeakosken kesäteatterissa Kirka-musikaalin ja paluumatkalla tutustuimme Emil Wikströmin museoon Visavuoressa. Kuvat: Maila Perälahti

Itä-Suomen kierros 14-16.6.2016 suuntautui Lieksaan, jossa osa ryhmästämme teki 23 km koskenlaskuretken Ruunaan koskille muiden seuratessa ja kuvatessa hurjaa laskua. Lieksassa kävimme myös Eva Ryynäsen ateljeessa ja Paaterin kirkossa, Pielisen museossa ja Kolin luontokeskuksessa. Paluumatkalla tutustuimme mm. ortodoksiseen kirkkomuseoon Kuopiossa.

Ruunaankoskien pärskeitä veneestä katsottuna. Kuva: Ritva Honka
Veneemme ohittaa Neitikosken. Kuva: Anu Peltola
Eva Ryynäsen vesistoksia Paaterin kirkossa. Kuva: Leena Railio
Pielisen museossa. Kuva: Anu Peltola
Kolin luontokeskus - olimmeko tosiaan luolassa? Kuva: Leena Railio
Ortodoksisen kirkkomuseon näyttelyssä. Kuva: Leena Railio

Yhdistyksemme järjesti Villiyrttineuvonta- tilaisuuden Hämeen Suojassa 2.6.2016 kaupungin "Luonto ja vesi"- teemavuoteen liittyen. Yrttejä oli esillä noin 30 eri lajia. Lisäksi oli yrttien kuivauksen esittelyä ja kuivattuja yrttejä. Osallistujille oli tuotu maisteltavaksi varta vasten tilaisuuteen leivottua pettuleipää, jonka uusi tuleminen on jo käsillä. Kuvat: Kirsti Parikka

Villiyrttineuvontaa
Pettuleipä maistuu

Piirin kesäpäivillä Asikkalassa 1.6.2016 oli paikalla ennätykselliset 264 osallistujaa, joista yli 50 Hämeenlinnasta. Hienot järjestelyt ja upea sää!

Piirin puheenjohtaja ja varapuheenjohtaja Päijänteellä. Kuva: Ehti Meijel
Yli 50 hämeenlinnalaista oppaan selostuksia kuuntelemassa. Kuva: Erkki Hapuli

Matkalla Saksassa 10-14.5.2016 - Lutherin, säveltäjien ja kirjailijoiden jalanjäljillä. Kuvat: Reijo Parikka

Lutherin patsas Eislebenissä
Ryhmämme Lutherin kastekirkossa
Patsaan osa Auerbachs Kellerin edustalla Leipzigissa
Warburgin linna Eisenachissa
Lutherin huone Warburgin linnassa
Saksalainen ruoka on tuhtia

Tarton Kodukotus-eläkeläisyhdistyksen kuoro ja tanssiryhmä ja sekakuoro Ajattomat esiintyivät 11.5.2016 kauppakeskus Goodmanin Tähtiaukiolla. Kuvat: Leena Railio

Seniorimarssi 3.5.2016 suuntautui naapuriin, Janakkalaan. Tutustuimme Ulla Murtosen johdolla lähes kesäisessä säässä150-vuotiaan naapurikuntamme historiaan, nousimme Hakoisten linnavuorelle, pidimme kahvitaukoa museoalueen Keltaisessa talossa, kiersimme paikallisoppaiden kanssa museo- ja luontokierroksen ja lopuksi tutustuimme pian 500-vuotiaaseen kivikirkkoon.

Linnavuorelle tarkeni nousta paitahihasillaan. Kuva: Anu Peltola
Museokierrokselle lähdimme Keltaisesta talosta. Kuva: Sirpa Laaksonen
Paikallisopas ja kaksi senioria, toinen puun takana, tarvittiin mittaamaan Janakkalan suurinta mäntyä. Kuva: Kari Siltanen
Kierroksen lopuksi ihailimme lähes 500-vuotiasta kirkkoa. Kuva: Leena Railio